Check dit!

Sonos One: de slimme speaker voor muziekliefhebbers

Door: Emiel
19-11-2017
Sonos One Header Ben Gestopt Met Tellen

Stel je een (nabije) toekomst voor waarbij je vrijwel alles in huis met je stem kunt bedienen. Zie je het voor je? Mooi zo. Open dan nu je ogen, want hier is de Sonos One, de smart speaker voor muziekliefhebbers met future-ready voice control. De One heeft namelijk de machtige, solide Sonos-sound van de Play 1. En - in de toekomst - de functionaliteiten die een praatassistent, zoals Google Assistant, met zich meebrengt. Sounds good, toch? Zo ja, lees dan vooral verder, want de toekomst komt snel dichterbij.

Sonos One valt weg in je interieur

Met zijn all-black en all-white design is de Sonos One bijna onzichtbaar in je interieur. Plaats de witte variant voor een witte muur en hij wordt bijna één met die muur. Door het compacte formaat past hij ook perfect op een boekenplank of kast én in bijna elk klein hoekje. Of dit nu in de woonkamer, keuken of badkamer is. Want door zijn vochtbestendige ontwerp kan hij in vochtige ruimtes geplaatst worden. Wil je 'm gebruiken als achterluidspreker in een home cinema set-up? Prima, geen probleem met de Sonos One. Sluit hem aan en je hoort de geluiden in surround door de kamer schallen. Nagenoeg onzichtbaar 5.1 surround-geluid, wie wil dat nou niet?

Privacy en stemherkenning

Eén van de grote zorgen bij smart speakers is dat er meegeluisterd kan worden via de microfoon door bijvoorbeeld inlichtingendiensten of hackers. Bij het ontwerpen van de Sonos One is daar goed over nagedacht. De microfoons kun je met één druk op de knop fysiek uitzetten, wat veiliger is dan softwarematig. De Sonos One heeft trouwens 6 microfoons, smart voice capture en ruisonderdrukking. In welke hoek je bent en hoe hard de muziek ook staat: de One hoort je stem altijd goed.

Highlight

Machtige, solide Sonos-sound

De One-smart speaker is gebouwd volgens dezelfde bouwtekeningen als de Sonos Play 1, de bekende minispeaker met z'n grootse geluid. Voor de liefhebbers: dat wil zeggen dat hij twee klasse D-schakelversterkers bevat en op maat gemaakte drivers, die met militaire precisie zijn afgestemd op de unieke akoestische architectuur. De speaker heeft een aparte mid-woofer voor de lage en middentonen en tweeter voor de hoge tonen. Het levert het bekende, machtige Sonos-geluid op.

Met Trueplay afgestemd op iedere kamer

Ieder huis is anders en iedere inrichting is anders. Dus vraag je je wellicht af waar je zo'n speaker neerzet. Bovenop een kast? Achter een gordijn? Kan, maar dat zijn niet de beste plekken voor de optimale geluidsweergave van je speaker. Gelukkig heeft Sonos hier de perfecte oplossing voor: Trueplay. Plaats je Sonos One (of iedere andere speaker van Sonos) op de voor jou ideale plaats. Open de App en selecteer Trueplay tuning. Trueplay meet de grootte van de kamer en let op de inrichting, de meubels, de plaatsing van de speaker en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de geluidskwaliteit. Door het uitsturen van testgeluid (opgevangen door je microfoon van een Apple device zoals een iPhone of iPad) wordt daarna elke woofer en tweeter apart 'getuned'. Je hoeft dit slechts een keer te doen en het kost maar een paar minuten, waarna je kunt genieten van de ideale geluidsweergave. Helemaal top, toch?

De Sonos App

Met de Sonos App kun je binnen één applicatie gebruikmaken van 44 muziekdiensten, zoals Spotify, Pandora, Apple Music en Google Play. Met de app kun je ook speellijsten maken en per ruimte andere muziek opzetten. Althans, als je de One via de multiroom-functie hebt gekoppeld met andere Sonos-speakers. Je kunt 'm ook koppelen met bijvoorbeeld een Sonos Sub voor diepere bassen en een Playbar of Playbase voor home cinema audio bij je televisie.

Emiel Profile Image
Emiel