Check dit!

Yes! Hier is hij dan: de nieuwe Nintendo Switch

Door: Emiel
08-03-2017
Nintendo Switch Header

Het Japanse Nintendo heeft het, na talloze game-innovaties, weer geflikt. De Nintendo Switch is een spelcomputer die je met geen ander apparaat kunt vergelijken. De belangrijkste feature van deze game console: het is een klassieke console, tablet en tabletop onder één dak. Zo kun je overal ter wereld gamen, behalve misschien onder de douche. Tech Magazine zet alle ins & outs van dit puike staaltje gamerevolutie voor je op een rij.

Aangenaam: dit is de Nintendo Switch

Journalisten mochten er al even aan ruiken en mee spelen. Maar op 3 maart lag de Nintendo Switch dan echt in de (web)winkels. Meestal maar heel even overigens, want hij vliegt de schappen uit. De opvolger van de Wii U is, net zoals de Wii in 2006, een compleet nieuwe verschijning in de consolewereld. Niet zozeer de hardwarespecificaties of graphics zijn onderscheidend, maar het feit dat het een soort magische Rubik's-kubus-console is.

Niet bitchen, maar Switchen!

Waar je ook bent, over niet kunnen gamen mag je nooit meer bitchen. Met Nintendo’s nieuwste kun je er namelijk flink op los switchen. In je woonkamer of slaapkamer gebruik je ‘m als klassieke console. Maar je kunt de Switch ook als tablet of hand held gebruiken, daarvoor haal je ‘m uit z’n docking station. Hoewel de Switch een touchscreen heeft, werkt de gamebediening in tabletvorm met de twee Joy-Con controllers aan de zijkant. Schuif je die eraf en zet je de tablet overeind met een standaard, dan krijg je de tabletop. Dat is als het ware een mobiele console voor meerdere spelers, waarbij de Joy-Cons hetzelfde werken als de Wii Remote-controller. Dat is bijvoorbeeld leuk als je tegen elkaar wilt spelen in de trein, in de pauze op je werk of op de camping. Alle recensenten zijn het met elkaar eens: het switchen tussen de verschillende vormen gaat naadloos en maakt de Switch tot een echt unieke 3-in-1-spelcomputer.

Nintendo Switch

Geen briesend, stampvoetend werkpaard

Hierin ligt dan ook vooral de meerwaarde van de Switch. Niet per se in wat hij onder de motorkap heeft liggen. Het is een stuk beter dan de specs van de Wii U, dat sowieso. Maar het zal waarschijnlijk een klein beetje bleekjes afsteken tegen de nog te lanceren krachtpatsers van Sony en Microsoft (PlayStation 5 respectievelijk ‘Project Scorpio’). Maakt dit uit? Niet zoveel, eigenlijk. Nintendo-fans kicken immers meer op de typische Nintendo-features en gameplay van spellen rondom bijvoorbeeld Mario en Zelda, dan op extreem gelikte graphics en de aller complexste AI-berekeningen. Bovendien moet alle hardware in het tabletformaat passen. Verwacht dus geen briesend, stampvoetend en dampend werkpaard, maar een speelse, perfect afgerichte, elegante en handzame pony.

Geavanceerde controllers

Nog zo’n Rubik’s-kubus-vondst: de controllers. In consolevorm bestaat de controller uit twee Joy-Cons, die je aan de zijkanten van een verbindingsstuk schuift. In tabletvorm bevestig je de Joy-Cons aan de zijkanten van de tablet, waardoor het behoorlijk lijkt op de GamePad van de Wii U. Natuurlijk zijn de Joy-Cons ook los te gebruiken, wat je vooral zult doen in de tabletop-stand. De Joy-Cons zijn een stuk geavanceerder dan bij de Wii U. Dankzij infrarood kunnen ze bijvoorbeeld bewegingen zo nauwkeurig registreren, dat de Switch kan zien wie er wint bij rock, paper, scissors. Gaaf is ook de ‘HD rumble’-functie, die je vrij precies bewegingen kan laten voelen met je handen. Maar, laten we eerlijk zijn, er is ook wel wat kritiek op de controllers. De (los bij te kopen en nog ietwat prijzige) draadloze pro-controller voelt iets comfortabeler aan dan de controller die je krijgt als je de Joy-Cons samenvoegt via het verbindingsstuk.

Het game-aanbod

Hoe zit het met het game-aanbod voor de Switch? Momenteel is het totale aantal spellen nog niet om over naar huis te schrijven. Als je weet dat er 80 titels in ontwikkeling zijn, dan hoef je nergens over te klagen. Meest in het oog springende titel is natuurlijk The Legend of Zelda: Breath of the Wild, die wordt bedolven onder lyrische recensies. Naast typische Nintendo-games als Mario Kart 8 DeLuxe en (eind 2017) het langverwachte Super Mario Odyssey, kan de Switch-gamer zich ook verkneukelen bij bijvoorbeeld Splatoon 2, Just Dance, de boksgame ARMS en grote namen als FIFA en Minecraft. Houd je van online gamen? Houd er dan rekening mee dat het online platform van Switch een betaalde dienst is, al mag je het een maandje gratis uitproberen.

Switch versus Wii U

De Switch overtreft de Wii U op vele fronten. Natuurlijk haal je met de Switch met z’n 2 GHz Nvidia Tegra X1-processor met 4GB RAM veel meer power in huis. De Wii U moet het namelijk stellen met 1,2 GHz en 2 GB RAM. Maar het is vooral ongeëvenaard dat het een volwaardige klassieke console is waarmee je óveral kunt gamen. Bovendien is de bediening met de Joy-Cons een ware sensatie. Bedenk je alleen goed dat de Switch niet backward compatible is, dus je kunt er niet je games voor vorige consoles (zoals de Wii U) op spelen. Maar voor iedereen met een beetje een Nintendo-hart is er maar één advies mogelijk: switch naar de Switch!

Emiel Profile Image Emiel
Praat mee

Stap jij ook over naar de Nintendo Switch?