Review

Review: een week op pad met de Huawei P10 en P10 Lite

Door: Annick
20-03-2017
Huawei Header

Een week lang is Tech Magazine op stap geweest met de Huawei P10 en de Huawei P10 Lite, nog voordat ze officieel in de schappen lagen. Gewoon, omdat dit de állerbeste manier is om jou kennis te laten maken met deze nieuwe Chinese smartphones. Onze ervaringen, van dag tot dag, check je hier.

Dag 1. Eerste indruk

De twee doosjes met splinternieuwe smartphones zijn binnen; tijd om ze eens goed te bekijken. Van beide reviewexemplaren hebben we een zwarte variant binnengekregen. De Huawei P10 Lite is een glanzend toestel met een behuizing van glas en metaal. Sterke materialen die tegen een stootje kunnen. Met een scherm van 5.2 inch is het model vrij groot. Eerste indruk? Onder de indruk; hij ziet er erg goed en degelijk uit. Maar dan de matzwarte Huawei P10; deze smartphone straalt stijl uit. Het toestel ligt fijn in de hand en beschikt over een scherm van 5.1 inch. Het bovenste gedeelte van de achterkant is voorzien van een glanzend, zwart laagje glas. Hier vind je een flitser, een focuslaser en twee camera's naast elkaar. Dat belooft wat.

Dag 2. Liking Leica

Nieuwsgierig als we zijn, hebben we vrijwel meteen de camera's van beide toestellen getest en vergeleken. De Huawei P10 Lite beschikt aan de achterkant over een 12 megapixel camera met een automatische autofocus. Aan de voorkant vind je een 8 Megapixel camera voor al je selfies. Al met al een prima smartphonecamera, zeker in deze prijscategorie. De Huawei P10 heeft aan de achterkant zelfs een dubbele camera van de Duitse cameraspecialist Leica. En dat merk je. De ene camera heeft een Bayer-sensor waarmee je kleurenfoto's met maximaal 12 megapixel maakt. De andere camera heeft een zwart-witsensor met een maximale resolutie van 20 Megapixel. Aan de voorkant vind je een Leica frontcamera van 8 megapixel, die scherpere, levendigere maar vooral veel lichtere foto's. En dankzij de 3D-techniek in de camera worden details in portretten perfect weergegeven. De lens van de Huawei P10 maakt de wereld stiekem gewoon een stukje mooier. Uitstekende camera, die Leica.

Huawei P10 en P10 Lite
Het verschil tussen beide camera's
Huawei P10 Lite
Huawei P10 Lite: prima camera
Huawei P10
Huawei P10: scherper, lichter en levendiger
1 van 3

Dag 3. Huawei vs. iPhone

Tijd voor de ultieme test: Huawei vs. iPhone. Er blijft een eeuwige strijd bestaan tussen Apple- en Android-liefhebbers, en dat gaan wij natuurlijk niet in een weekje oplossen. Wat we wel kunnen doen, is de camera's van de smartphones vergelijken met die van een iPhone 5S. De innovaties van Apple zijn natuurlijk al ver voorbij dit verouderde model, maar zo kunnen we de cameraprestaties van de Huawei P10 en P10 Lite wel wat tastbaarder maken. Onderstaande foto's zijn genomen om 22:30 's avonds bij weinig licht, om te testen of de P10 de beloofde 'hogere cameraprestaties bij weinig licht' waarmaakt. Wat ons opvalt? De Huawei P10 is nog steeds ontzettend gedetailleerder en toont diepte. De cactus prikt nog, zeg maar. Bij de tweede test, de Huawei P10 Lite, zien we veel minder scherpte en contrast. Ook zijn de kleuren wat grauwer. De iPhone 5s toont echter een vrij levendige kleur groen. Toch kan deze camera van Apple niet op tegen de gedetailleerde Leica-camera.

P10, P10 Lite en iPhone 5s (v.l.n.r.): de verschillen bij weinig licht

Dag 4. De vingerafdrukscanner

Na een paar dagen de smartphones in gebruik te hebben, kunnen we concluderen dat de Huawei P10 en P10 Lite over een goede vingerafdrukscanner beschikken. De telefoon reageert namelijk direct op je aanraking. Tussen beide scanners zit wel een verschil; bij de P10 Lite zit 'ie (zoals we van Huawei gewend zijn) aan de achterkant. Bij de P10 vind je hem aan de voorkant van het toestel. Vinden wij persoonlijk erg fijn, omdat je hem dan direct kunt ontgrendelen wanneer de telefoon met het scherm naar boven op tafel ligt. Daarnaast kun je ervoor kiezen om de scanner, net als bij andere Android-toestellen, te gebruiken als home-button. Door hem zacht aan te raken ga je een pagina terug en door hem wat harder aan te raken ga je naar home. Wat dat betreft heeft de P10 dus zeker onze voorkeur.

Huawei P10 En P10 Lite Highlight
Huawei P10 en P10 Lite

Overige prestaties en functionaliteiten

Beide toestellen draaien op Android 7.0 en hebben een werkgeheugen van 4 GB. De opslagcapaciteit van de P10 Lite is standaard 32 GB en de batterijcapaciteit is 3100mAh. De P10 is uitgerust met een opslagcapaciteit van 64 GB en een batterijcapaciteit van 3200 mAh. Daardoor kent de P10 een stand-by tijd van 359 uur. In beide toestellen zit een extern geheugenslot met een maximale geheugenkaartcapaciteit van 256 GB. Er zijn wel al relatief veel voorgeïnstalleerde apps op de smartphones te vinden, die soms ietwat overbodig zijn. Gelukkig zijn ze wel verwijderbaar.

Dag 5. Conclusie

Na een weekje is het helaas weer tijd om beide smartphones vaarwel te zeggen. De Huawei P10 Lite bleek afgelopen week een uitstekende telefoon voor een mooi prijsje. Toch heeft de matzwarte Huawei P10 met zijn stijlvolle design ons nog meer verrast. Vooral wat de Leica-camera betreft. De P10 biedt haarscherpe foto's, snelle prestaties en een luxe uitstraling. Twee uitstekende modellen, zonder gigantische hoge prijzen.

De Huawei P10 en P10 Lite in alle kleuren

Foto2 Annick
Praat mee